FORSTÅELSE AF HVORFOR MAN BLIVER SÅ AFHÆNGIG AF SMERTESTILLENDE MIDLER

Familiemedlemmer protesterer mod dødelige smertestillende midler. Afvænningseksperter siger, at afhængigheden af stærke, smertestillende midler som f.eks. Ketogan er noget af det sværeste at komme ud af.

Foto: OxyABUSEKills.com

Opioid-baserede smertestillende midler fremkalder en kortvarig lykkefølelse, men man kan også blive afhængig af dem.

Bruger man smertestillende midler gennem længere tid, kan det føre til fysisk afhængighed. Kroppen tilpasser sig til disse midler, og hvis man pludselig holder op med at tage dem, melder abstinenserne sig. Der kan også ske det, at kroppen udvikler tolerance over for stoffet, og så er man nødt til at tage mere og mere af det for at opnå den samme virkning.

Som med alle andre stoffer dulmer smertestillende midler kun den smerte, man i første omgang tog dem imod. De ”helbreder” ingenting. Hvis man fortsætter med at forsøge at dulme smerten, risikerer man at skulle tage større og større doser – og til sidst er man i den situation, at man ikke kan klare sig igennem dagen uden stoffet.

Abstinenserne kan bl.a. være rastløshed, muskel- og knoglesmerter, søvnløshed, diarré, opkastning, koldsved med gåsehud (”kold tyrker”) og ufrivillige bevægelser af benene.

En af de alvorlige farer ved opiater er åndedrætsbesvær. Hvis man tager for meget af det, risikerer man, at vejrtrækningen sløves ned til et punkt, hvor åndedrættet stopper, og misbrugeren dør.

”Jeg er afhængig af receptpligtig smertestillende medicin. Jeg begyndte at tage smertestillende midler for [nogle] år siden, da min læge udskrev dem for at lindre smerter efter en operation i ryggen … I de efterfølgende år har jeg prøvet at slippe ud af min afhængighed af smertestillende piller og har faktisk to gange indskrevet mig selv på et behandlingshjem i forsøget på det.

[Jeg har] for nylig aftalt de næste trin med min læge.”

– Uddrag fra en live-udsendelse med radiokommentator Rush Limbaugh, fredag den 10. oktober 2003, ifølge Premiere Radio, der udsendte det.